Persondatapolitik gældende fra 12. oktober 2020

Dine personoplysninger

TravelCo Nordic A/S (herunder vores brands Bravo Tours A/S, Sun Tours A/S, Solresor A/S, Solia A/S og Matkavekka A/S (samlet ”Brands”)) (”TravelCo Nordic”, ”vi”, ”vores”) respekterer privatlivets fred for vores kunder og besøgende på vores hjemmeside. Vores mål er derfor klart med denne politik: vi ønsker – på en gennemskuelig måde – at beskrive for dig, hvordan vi indsamler, viser, overfører og gemmer dine oplysninger, så du føler dig sikker på, at dine personoplysninger er lagret sikkert. TravelCo Nordic udfører al behandling og håndtering af personoplysninger i overensstemmelse med databeskyttelsesloven og de EU-reglerne for behandling af personoplysninger i medfør af databeskyttelsesforordningen (GDPR).

Dataansvarlig

TravelCo Nordic er dataansvarlig for behandlingen af personoplysninger på denne og andre hjemmesider, der drives af  TravelCo Nordic. Under TravelCo Nordic-koncernen indgår ligeledes vores Brands, hvorfor TravelCo Nordic har ansvaret for behandlingen af personoplysninger i disse Brands.

Kontaktoplysninger

Du kan altid kontakte TravelCo Nordic, herunder dit relevant Brand.

Bravo Tours kan kontaktes via mail på bravo@bravotours.dk eller pr. post til Bravo Tours, Bethaniagade 40, 7400 Herning. Du kan også kontakte os via bravotours.dk.

Sun Tours kan kontaktes via mail på info@suntours.dk eller pr. post til Sun Tours, Bethaniagade 40, 7400 Herning. Du kan også kontakte os via suntours.dk.

Solresor kan kontaktes via mail på info@solresor.se. Du kan også kontakte os via solresor.se/kontakt/.

Matkavekka kan kontaktes via mail på myynti@matkavekka.fi.

Indsamling og behandling af personoplysninger

Hvad er en personoplysning?
Personoplysninger er al slags information, som direkte eller indirekte kan relateres til en fysisk person, der er i live fx navn, personnummer, adresse, mailadresse og telefonnummer. Det gælder fx også billetnumre, krypterede data og forskellige typer af elektroniske identiteter som IP-numre, hvis de kan knyttes til fysiske personer.

Hvordan vi indsamler personoplysninger, og hvilke oplysninger vi indsamler
TravelCo Nordic indsamler personoplysninger på flere måder, men primært fra dig.

TravelCo Nordics juridiske grundlag for at behandle dine personoplysninger
TravelCo Nordic behandler dine personoplysninger i henhold til den enhver tid gældende lovgivning. I overensstemmelse med ovenstående afsnit kan det således ske, at den samme personoplysning behandles både i forbindelse med udførelsen af rejseaftalen, specifikt pga. et samtykke, og fordi oplysningen er nødvendig for at opfylde andre juridiske forpligtelser.

Det betyder, at selvom du trækker dit samtykke tilbage, og den behandling, som baseres på samtykket, udløber, kan personoplysningen alligevel findes hos os til andre formål. Hovedsageligt behandler vi dine oplysninger for at opfylde en aftale, som du er en part i, såsom rejsevilkår.

TravelCo Nordic kan desuden behandle oplysninger, der er nødvendige for, at TravelCo Nordic kan forfølge en legitim interesse, medmindre den registreredes interesser går forud for dette. De legitime interesser TravelCo Nordic forfølger er blandt andet statistik og markedsføring.

Bestilling og administration af rejsen
Når du bestiller en rejse på fra en af vores Brand hjemmesider (fx www.bravotours.dk), hos en samarbejdspartner eller i butikken, indsamler vi personoplysninger fra dig – det er nemlig nødvendigt for at vi kan lave din bestilling. Det gælder bl.a. navn, fødselsdato, alder og køn for alle rejsende, som er omfattet af bestillingen samt adresse og kontaktoplysninger for den hovedrejsende. Når du bestiller, indsamler vi også betalingsoplysninger for den hovedrejsende.

Når du gennemfører en rejse med os, indsamler vi også oplysninger om din rejse. Udover ovenstående oplysninger er det f.eks. billetnummer, destination, rejsevarighed og andre eventuelle tjenesteydelser, som du har valgt at benytte i løbet af rejsen.

For at kunne levere de rejseydelser, som du har bestilt hos os, bruger vi dine personoplysninger på forskellige måder. Vi bruger bl.a. oplysningerne til at udstede billetter og rejsedokumenter samt til at foretage hotelbestillinger og gennemføre betaling af de ydelser, du har bestilt. Hvis du har bestilt yderligere ydelser såsom lejebil, taxfree, udflugtspakker osv., bruges oplysningerne på samme måde.

Administration af din rejse indbefatter også brugen af dine oplysninger til bogføring, afregning, revision, kredit eller anden verifikation af betalingskort, immigration og toldkontrol.

Hvis bestillingen omfatter børn, indsamler vi de samme oplysninger som ovenfor vedrørende barnet.

Vores retsgrundlag for behandlingen af personoplysninger er dermed opfyldelse af kontrakten, jf. GDPR art. 6, stk. 1, litra b, samt opfyldelse af retlige forpligtelser, jf. GDPR art. 6, stk. 1, litra c.

Dit eller dine medrejsendes CPR-nr. behandles alene, hvis du/I har samtykket til dette, jf. databeskyttelseslovens § 11, stk. 2.

Kundepleje
Vi indsamler personoplysninger fra dig, når du kontakter os fx via kundeservice, mail, telefon eller på andre måder. Primært indsamler vi de personoplysninger, vi har brug for, så du kan få svar på dit spørgsmål eller behandle din sag. Det er oplysninger om navn og billetnummer. Afhængigt af hvordan du vælger at kontakte os, kan vi også indsamle kontaktoplysninger som mailadresse eller telefonnummer.

Vi bruger dine personoplysninger til at give dig service, hvis du kontakter os med spørgsmål, kommentarer eller reklamationer. Vi bruger dit navn og billetnummer til at identificere dig og din rejse. Vi bruger dine kontaktoplysninger, f.eks. mailadresse og telefonnummer, til at kontakte dig i tilfælde af spørgsmål og andre sager. Vi kan også bruge alle de andre personoplysninger, som vi har indsamlet om dig, til at håndtere dit spørgsmål eller din sag, alt efter hvad der er relevant i en bestemt sag. Disse oplysninger gemmes i 200 dage.

Vores retsgrundlag for behandlingen af personoplysninger er dermed opfyldelse af kontrakten, jf. GDPR art. 6, stk. 1, litra b, samt vores legitime interesse i besvarelse af din henvendelser, jf. GDPR art. 6, stk. 1, litra f.

Ved personlig kontakt indsamler vi også andre personoplysninger, som du selv vælger at give til os. Det kan fx være oplysninger om allergi, medicinsk tilstand eller andre oplysninger om dig eller andre på din rejse, som er omfattet af bestillingen.

Da visse af disse oplysninger kan udgøre følsomme personoplysninger, vil vores fortsatte behandling af oplysningerne, kræve dit samtykke, hvorfor vi beder dig underskrive en samtykkeerklæring til vores behandling af personoplysninger til disse formål, jf. GDPR art. 6, stk. 1, litra a og art. 9, stk. 2, litra a.´

Oplysninger, som indsamles via Min Side
Hvis du registrerer et bruger-id på vores en af vores hjemmesider (fx www.bravotours.dk) (på Min Side), gemmer vi din mailadresse for at oprette dit login. Vi gemmer også oplysninger om dit brugernavn. På Min Side kan du derefter vælge at angive oplysninger om navn, adresse og kontaktoplysninger.

Vores retsgrundlag for behandlingen af personoplysninger er dermed opfyldelse af kontrakten, jf. GDPR art. 6, stk. 1, litra b.

Markedsføring
I overensstemmelse med vores markedsføringssamtykker, kan kundeoplysningerne bruges af TravelCo Nordic og vores Brands i markedsføringssammenhæng.

Hvis du tilmelder dig vores nyhedsbrev, bruger vi dine personoplysninger til at sende nyhedsbrevet til dig, og til at tilpasse indholdet i nyhedsbrevet til netop dig. Det gælder din mailadresse, oplysninger om din rejsehistorik, dit brugsmønster og dine præferencer. Ved hjælp af disse data giver vi dig de tilbud, som vi tror er mest fordelagtige for dig.

Vi sender typisk flere nyhedsmails til dig hver uge. Antallet af SMS’er varierer. Vores nyhedsmails og SMS’er indeholder bl.a. informationer om rejser og rejserelaterede produkter og indhold. De kan også indeholde konkurrencer, spørgeskemaer og reklamer for vores samarbejdspartnere.

Vores retsgrundlag for behandlingen af personoplysninger er dermed dit samtykke, jf. GDPR art. 6, stk. 1, litra a.

Oplysninger, som indsamles ved anvendelse af vores digitale ydelser
Vi bruger de oplysninger, som vi indsamler om vores kunder, til at udvikle og forbedre vores produkter og ydelser. Dette gælder vores digitale ydelser, hvor vi analyserer brugeradfærd for at udvikle, hvordan vi præsenterer oplysninger og kampagner samt udformer funktioner. Dette gælder også udviklingen af vores produkter efter kundernes behov og adfærd og f.eks. for at afhjælpe mangler eller forøge sikkerheden.

Hovedsageligt bruger vi anonyme eller anonymiserede data på et aggregeret niveau for at foretage denne type analyse. Det kan dog ske, at vi også bruger personoplysninger, som vi har indsamlet, hvis det anses for at være relevant.

Når du bruger en af vores hjemmesider, vores app eller andre digitale ydelser fra os, indsamler vi derfor oplysninger om din brug af tjenesten. Nogle af disse oplysninger kan være personoplysninger, f.eks. dit IP-nummer. Vi indsamler også oplysninger om, hvordan du navigerer i tjenesten, hvilke søgninger du foretager og hvilke ”rejse-produkter”, du er interesseret i. Hvis du er logget ind på Min Side eller giver os data, der gør det muligt for os at identificere dig, forbinder vi data om dit brugsmønster med andre oplysninger, som vi har indsamlet om dig.

Vores retsgrundlag for behandlingen af personoplysninger er dermed vores legitime interesse i placering af cookies samt tilhørende cookiesamtykke (vi henviser i den forbindelse til vores cookiepolitik og cookiesamtykke), jf. GDPR art. 6, stk. 1, litra f.

Oplysninger, som indsamles fra en anden end dig
Ved bestilling og kontakt med os i forskellige sammenhænge kan det ske, at en person giver personoplysninger om en eller flere medrejsende. Vores udgangspunkt er, at den, der giver os sådanne oplysninger, har indhentet alle de medrejsendes samtykke til at give sådanne personoplysninger til os. Hvis du ikke selv har foretaget en bestilling, og en anden har foretaget en bestilling, hvor du indgår, indsamler vi personoplysninger om dig fra den pågældende person. Det samme sker, hvis en anden har været i kontakt med os på dine vegne.

Vores retsgrundlag for behandlingen af personoplysninger er dermed opfyldelse af kontrakten, jf. GDPR art. 6, stk. 1, litra b.

For at kunne holde dine oplysninger opdaterede og korrekte supplerer vi og opdaterer dine personoplysninger ved at indhente oplysninger fra private og offentlige registre.

Vores retsgrundlag for behandlingen af personoplysninger er dermed vores legitime interesse i ajourføring af dine oplysninger, jf. GDPR art. 6, stk. 1, litra f.

Udsendelse af information
Når du har bestilt en rejse med os, bruger vi dine personoplysninger til at sende bekræftelse, vigtige oplysninger om din kommende rejse og tilbud relateret til rejsen. Dette sker til den mailadresse, der blev oplyst, da du bestilte rejsen.

Når du er kommet hjem fra din rejse, sender vi et spørgeskema til dig, hvor vi beder dig om at besvare spørgsmål om din rejse for at hjælpe os med at forbedre vores ydelser. Spørgeskemaer er ikke en klageformular og besvares ikke - ønsker du svar på din henvendelse, skal du kontakte vores kundeserviceafdeling.

Før og under din rejse sender vi dig vigtig information via sms til det mobilnummer, der blev oplyst ved bestilling af rejsen. Det kan f.eks. være oplysninger om vejr, fly eller begivenheder, som sker på din destination i løbet af din rejse.

Vi sender information om afvigelser som f.eks. tidsændringer og andre ændringer i forhold til din rejse. Disse informationer sendes enten via mail, brev, sms eller telefonisk, afhængigt af ændringen og de kontaktoplysninger, som har vi har på dig.

Vi sender rykkere via mail og sms.

Vores retsgrundlag for behandlingen af personoplysninger er dermed opfyldelse af kontrakten, jf. GDPR art. 6, stk. 1, litra b, og vores legitime interesse i at behandle evt. klager samt udsende tilfredshedsundersøgelser, jf. GDPR art. 6, stk. 1, litra f.

Lovbestemt behandling
Dine personoplysninger kan også blive behandlet for, at vi skal være i stand til at opfylde forpligtelserne i henhold til love og regler, f.eks. vedrørende sikkerhed og rapportering.

Vores retsgrundlag for behandlingen af personoplysninger er dermed vores retlige forpligtelse, jf. GDPR art. 6, stk. 1, litra c.

Håndtering og lagring af personoplysninger

Opbevaring og sletning
TravelCo Nordic følger almindelig praksis i rejsebranchen. Vi gemmer derfor dine personoplysninger, så længe det er nødvendigt med henblik på behandling ift. det konkret formål.

Vi gemmer alle de personoplysninger, som vi indsamler, i vores kundedatabase. I kundedatabasen gemmes personoplysninger og rejsehistorik i syv år, hvis du ikke har givet dit samtykke til, at vi kan gemme dine data i længere tid. Hvis du accepterer det specifikt, gemmer vi dine personoplysninger i op til 10 år.

Hvis du reklamerer over en rejse indenfor to år efter din sidste rejse, gemmer vi alle dine oplysninger i 10 år.

På Min Side gemmes de oplysninger, som du har registreret der, så længe dit bruger-id er aktivt.

Hvis du er tilmeldt vores nyhedsbrev, gemmer vi dine kontaktoplysninger, så længe du vælger at fortsætte med at modtage nyhedsbrevet. Vi sletter dog inaktive e-mails løbende.

Disse personoplysninger lagres forskellige steder alt efter formålet. Det kan betyde, at en oplysning, der er fjernet fra et system, fordi den ikke længere er nødvendig, stadig kan findes i et andet system, hvor den gemmes i henhold til en aftale eller til et andet formål, hvor der stadig er behov for personoplysningen.

TravelCo Nordics tekniske og organisatoriske foranstaltninger for sikker behandling af dine personoplysninger
Vi foretager løbende foranstaltninger for at opfylde principperne om ”integreret databeskyttelse og databeskyttelse som standard". Vi evaluerer løbende risici i den personoplysningsbehandling, der finder sted, og tager de nødvendige forholdsregler for at mindske risikoen.

Vi uddanner løbende vores medarbejdere i spørgsmål om databeskyttelse, og alle rejsearrangører i TravelCo Nordic-koncernen har deres egne databeskyttelsesansvarlige. Har du spørgsmål til vores behandling af personoplysninger (GDPR), kan du kontakte os i overensstemmelse med ovenstående kontaktinformation.

Modtagere af personoplysninger

For at opfylde ovenstående formål kan vi give adgang til dine personoplysninger for tredjeparter, der på baggrund at et kontraktuelt forhold med TravelCo Nordic leverer relevante ydelser, som fx IT-hosting og vedligeholdelse. Sådanne serviceleverandører vil kun behandle personoplysninger i overensstemmelse med vores instruktioner.

Microsoft
Vi anvender Microsoft Office-produkter og systemydelser til vores interne arbejde. Det betyder, at dine personoplysninger bliver behandlet af Microsoft, som har været brugt af os som databehandler. Personoplysningerne gemmes af Microsoft i en cloud-tjeneste indenfor EU, men i visse tilfælde vil dine personoplysninger blive overført udenfor EU/EØS.

Aftalepartnere og IT-leverandører
Vi bruger en bred vifte af IT-services og IT-systemer i vores virksomhed. I nogle af disse gemmes og administreres personoplysninger. Vi respekterer dit privatliv og sikkerheden for dine data i al håndtering. Nogle systemer er installeret lokalt hos os, og det er kun vores personale, som har adgang til disse oplysninger. I disse tilfælde er der ingen overførsel til tredjepart. Nogle systemer er dog cloud-løsninger eller installeret af leverandøren, og det betyder, at vi videregiver personoplysninger til leverandøren. I disse tilfælde er leverandøren vores databehandler og håndterer oplysningerne på vores vegne og efter vores anvisninger.

Bestillingssystemer og kundedatabase
I vores bestillingssystem og kundedatabase håndterer vi personoplysninger. Disse systemer er designet til at kunne levere de ydelser, som du har bestilt fra os, og til at kunne håndtere spørgsmål og kundepleje i forbindelse med udførelsen af disse ydelser. Disse systemer kan håndtere alle de personoplysninger, som vi indsamler og også bruges i vores markedsføring til dig

Webanalysefirmaer
Vi bruger eksterne leverandører til analyse af brugeradfærd på vores hjemmesider og brugerfeedback. Disse virksomheder håndterer personoplysninger som personoplysningsassistent på vores vegne. De oplysninger, det drejer sig om, er først og fremmest oplysninger, der indsamles via cookies og håndteres på et anonymt og aggregeret niveau.

Betalingsløsninger
Vi bruger eksterne leverandører til at håndtere betalinger. Disse leverandører har adgang til personoplysninger såsom navne, adresser og betalingsoplysninger. Denne håndtering er nødvendig for, at vi skal kunne levere de ydelser, som du har bestilt fra os.

Kontaktydelser
Vi bruger eksterne leverandører til at sende information via e-mail og sms, fx før og under en rejse. Disse leverandører har adgang til personoplysninger i form af telefonnumre og e-mailadresser.

Leverandører af rejserelaterede ydelser
Hos TravelCo Nordic og vores Brands bruger vi leverandører og aftalepartnere for at kunne tilbyde nogle af de ydelser, som du har bestilt fra os. Det vil ofte være nødvendigt, at vi giver personoplysninger til disse, for at tjenesten skal kunne udføres.

Hoteller
Vi benytter hoteller på vores destinationer i både længere perioder og til individuelle bestillinger på kundens anmodning. Hotellerne, både indenfor og udenfor EU/EØS, har adgang til de personoplysninger, som er nødvendige for, at en bestilling skal kunne foretages. Det vil sige, når det er relevant med oplysninger om navn, fødselsdato, alder og køn for alle passagerer på bestillingen samt adresse og kontaktoplysninger for den hovedrejsende.

Flyselskaber
Vi tilbyder flyrejser med forskellige flyselskaber. Flyselskaberne får adgang til personoplysninger om de rejsende, der skal rejse med det pågældende flyselskab. Det er navn, fødselsdato, alder og køn for alle passagerer på bestillingen samt adresse og kontaktoplysninger for den hovedrejsende. Overførslen af oplysningerne for de rejsende sker enten via datasystemerne Amadeus eller Paxport, eller det sker direkte til flyselskabet med passagerlister, såkaldte paxlister.

Handlingsagenter
Afhængigt af hvilket flyselskab, der bruges til rejsen, og hvilken lufthavn rejsen afgår fra, benyttes forskellige former for handlingsagenter til at udføre tjenesteydelser i forbindelse med rejsen til lufthavnen. Det kan f.eks. dreje sig om check-in og bagagehåndtering. I forbindelse med udførelsen af disse ydelser kan handlingsagenten få adgang til visse personoplysninger, der er nødvendige for at kunne udføre tjenesten.

Taxfree
Hvis du rejser med os, kan du forudbestille taxfreevarer via det pågældende flyselskabs partner for levering af taxfreevarer - afhængigt af hvilket flyselskab, der benyttes til din rejse. Leverandørerne af taxfreevarer kan få adgang til de personoplysninger, der er nødvendige for, at bestillingen skal kunne håndteres. Du finder hver leverandørs persondatapolitik på deres hjemmeside.

Øvrigt
Hvis du bestiller andre rejserelaterede ydelser via os, både indenfor og udenfor EU/EØS, f.eks. udflugter eller andre aktiviteter, kan der i relevante tilfælde gives personoplysninger til den person, der skal udføre tjenesten, hvis det er nødvendigt for at levere den bestilte tjeneste. Det kan f.eks. være dit navn, fødselsdato, alder og køn for alle passagerer på bookingen, og adresse og kontaktoplysninger for den hovedrejsende.

Udlevering til tredje land
Da vi arrangerer rejser til hele verden, er nogle af vores partnere (som hoteller og flyselskaber) uden for EU/EØS-området. Det betyder, at personoplysninger kan blive overført til samarbejdspartnere i disse lande til samme formål, som beskrevet ovenfor, når det er nødvendigt for at levere den ydelse, du har anmodet om. Uanset hvilket land, som TravelCo Nordic og vores Brands sender dine personoplysninger til, har TravelCo Nordic en forpligtelse til at sikre, at der opretholdes et højt beskyttelsesniveau for dine personoplysninger – hvilket TravelCo Nordic naturligvis vil gøre.

Hvis dine personoplysninger overføres til dataansvarlige eller databehandlere, der er lokaliseret i lande uden for EU/EØS, herunder enheder i koncernen, der ikke har et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau, vil vi sikre, at overførslen er omfattet af tilstrækkeligt retsgrundlag, fx EU-Kommissionens standardbestemmelser.

Deltagelse i konkurrencer
Du har løbende mulighed for at deltage i vores konkurrencer, fx på vores hjemmeside, vores Facebook-side og andre medier. De oplysninger, som du opgiver i konkurrencen, kan bruges til at kontakte dig i forbindelse med afvikling af konkurrencen (fx kontakte dig hvis du vinder) samt i markedsføringsmæssige sammenhænge, hvor vi bruger relevante informationer til at gøre markedsføringen mere relevant til dig. I forbindelse med konkurrencen vil du typisk kunne afgive samtykke til modtagelse af markedsføring på SMS og / eller e-mail. Vi sender ikke til dig uden dit samtykke.

Dine rettigheder

Tilbagekaldelse af samtykke
Du kan til enhver tid vælge at trække dit samtykke tilbage ved at kontakte os via de kontaktoplysninger, som du finder ovenfor under afsnittet ”Kontaktoplysninger”. Hvis du tilbagekalder dit samtykke, vil vi slette personoplysningerne og afbryde den behandling, der blev omfattet af dit samtykke.

Det kan ske, at samme personoplysninger behandles både på baggrund af samtykket og fordi oplysningen er nødvendig, eller på grund af andre regler. Det betyder, at selvom du trækker dit samtykke tilbage og den behandling, som er baseret på samtykket, ophører, kan personoplysningerne stadig opbevares hos os til andre formål.

For nyhedsbreve vil du altid kunne afmelde dig ved klik på et link nederst i nyhedsmailen.

Ret til at få information om de personoplysninger, vi behandler om dig
Med forbehold af visse lovbestemte undtagelser har du ret til at få indsigt i og adgang til de personoplysninger, vi behandler og opbevarer om dig. Desuden har du ret til at gøre indsigelse mod behandlingen og anmode om begrænsning af behandlingen af dine personoplysninger. Derudover har du ret til at anmode om berigtigelse eller sletning af dine oplysninger, hvis nødvendigt.

Under visse omstændigheder kan du også anmode om, at vi giver dig en kopi af dine personoplysninger i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format, og anmode om, at vi transmitterer oplysningerne til en anden dataansvarlig.

Disse rettigheder kan udøves ved at kontakte os via de kontaktoplysninger, som du finder ovenfor under afsnittet ”Kontaktoplysninger”. Du kan også indgive en klage til Datatilsynet, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby, e-mail dt@datatilsynet.dk.


Cookies

På vores Brand hjemmesider bruger vi cookies til at forbedre din oplevelse, til at indsamle oplysninger til vores markedsføring og til at udvikle hjemmesiderne. Oplysningerne gemmes anonymt. For denne håndtering gælder foruden vores persondatapolitik også vores cookie-politik, som du kan læse her.

Alle rejsemål
Storby
Rundrejser
Safari
Golf
Flybillet

Del denne side via E-mail